smart maintenance

De slimme matrijs van Verbi meldt zichzelf voor onderhoud

De Helmondse gereedschapmaker Verbi is samen met partners gestart met de ontwikkeling van een slimme matrijs. Via een app krijgen de klant inzicht in het gebruik van hun matrijs. Deze data geven eveneens inzicht in de slijtage van de matrijs en voorspellen wanneer onderhoud nodig is. Voor Arjen Vos, directeur, is dit de eerste stap naar een nieuw businessmodel: matrijzen als een service.

Een spuitgietmatrijs die niet alleen zelf de belangrijkste productiesettings registreert, maar zich ook – op basis van data-analyse – automatisch meldt voor onderhoud; daar wil Arjen Vos naar toe. Momenteel wordt het merendeel van matrijzen die de Helmondse matrijzenmaker produceert, net zo lang gebruikt totdat deze stuk gaan. Klanten vinden een onderhoudsplan vaak een stap te ver. “Maar een matrijs kost vaak net zoveel als een mooie auto. Rij je daarin ook net zolang totdat de auto stuk gaat”, vraagt Arjen Vos?

Helmondse gereedschapmaker wil met sensor- en datatechnologie naar predictive maintenance in spuitgietmatrijzen
Verbimatrijs6 Aangepast
Parameters meten

Tijdens het Smart Maintenance Congres, onderdeel van 3D Production Days, gaat Arjen Vos dieper in op de slimme matrijs voor de spuitgietindustrie. Verbi werkt samen met partners in het Smart Industry Fieldlab De Peel aan een systeem om op basis van data te voorspellen wanneer de matrijs onderhoud nodig heeft. Via druk-, kracht- en temperatuursensoren worden de belangrijkste parameters tijdens het spuitgietproces gemeten. Bijvoorbeeld hoe vaak de matrijs open en dicht gaat, de kracht waarmee dit gebeurt, de koeling. Vos noemt dit zelf de kilometer- of dagteller, de toerenteller en het olielampje van de matrijs. “Als ik garantie moet geven, wil ik weten hoeveel slagen de matrijs maakt”, legt hij uit.

Predictive maintenance

Hij wil naar predictive maintenance gaan. Een parameter als de cyclustijd kan al een eerste signaal geven. Als een matrijs die gebouwd is voor een cyclustijd van 17 seconden er nu 23 seconden erover doet, is dat een teken dat er iets aan de hand is. “Door controle te hebben over de cyclustijd, krijgen we eerder een signaal dat de matrijs langzamer loopt en kunnen we de oorzaak opsporen. Dat is goed voor de klant, die geen productiviteitsverlies heeft.” Ook de andere parameters, zoals het temperatuursverloop, geven aanwijzingen voor slijtage. Momenteel worden de sensoren geïntegreerd in de matrijs; daarna ontwikkelen data-analisten in het fieldlab een model dat op basis van gemeten data vroegtijdig onderhoudsproblemen signaleert.

De Verbi app

Verbi stelt deze data via een app aan de klant beschikbaar stellen. “Ik wil dat de klant alle data over een matrijs in de borstzak van z’n overhemd beschikbaar heeft, op een smartphone”, legt Arjen Vos uit. Uiteindelijk beslist de klant zelf of deze data gedeeld worden met Verbi Gereedschappen. Vos heeft dat het liefst, omdat de Verbi engineers dan echt op tijd onderhoud kunnen plannen. Op dit moment onderzoekt een studente van de TU Eindhoven zowel op technisch als commercieel vlak waaraan zo’n app moet voldoen.

ArjenVos Aangepast

Arjen Vos: de matrijs als een service is de stip aan de horizon.
Klant wil producten, geen matrijs

Het project is vooral bedoeld om de technische haalbaarheid aan te tonen. Hoe kun je het systeem zo robuust maken dat het altijd werkt in de praktijk? En hoe moet de app eruit zien? Achter dit project gaat echter een lange termijn visie van Arjen Vos schuil. “Wij kunnen prachtige verhalen vertellen over onze matrijzen, maar onze klant is eigenlijk alleen geïnteresseerd in zijn producten die met onze matrijs worden gemaakt. De stip aan de horizon is service as a business.” Anders gezegd: de matrijs als een service aanbieden. Op termijn zouden de matrijzen eigendom blijven van Verbi en betaalt de klant per shot. “Daarvoor moet de matrijs altijd werken en hebben we voorspelbaar onderhoud nodig.” Arjen Vos wil dit concept eerst testen op de laboratoriummatrijzen, die klanten in de productontwikkeling gebruiken voor onder andere materiaalproeven. In een later stadium zou het ook kunnen gelden voor productiematrijzen. “Maar dan komt er meer bij kijken”, vult Vos aan. “Dan zouden we matrijzen meer modulair moeten gaan bouwen.”

Méér transparantie

Arjen Vos is overtuigd dat de spuitgietindustrie komende jaren op z’n schop gaat door trends als big data, Industrie 4.0 en predictive maintenance. “Er zal veel meer transparantie in de keten ontstaan. Nu zijn klanten vaak afhankelijk van wat de spuitgieter vertelt. Via de app krijgt de klant zelf inzicht in hoe de matrijs gebruikt wordt. De drie partijen, matrijzenmaker, spuitgieter en eindgebruiker, moeten veel meer samenwerken.”

Het Smart Maintenance congres vindt op 22 juni plaats, als onderdeel van 3D Production Days in het Klokgebouw in Eindhoven.

Registreer gratis uw bezoek